Stressbehandling til virksomheder og organisationer
Hos Mere trivsel - mindre stress kan du få support på arbejdspladsen til at forebygge stress, støtte stressramte medarbejdere og sikre en langtidsholdbar løsning, hvis en medarbejder har været stress sygemeldt.
Sådan skaber en stresskonsulent værdi for jer
Som stresskonsulent kan jeg yde support og indgå i jeres organisation som en fast partner eller som konsulent på ad-hoc basis. Måske er jeres HR-afdeling knap på ressourcer, måske har I ikke en selvstændig HR-enhed, måske mangler I blot en stress specialist. I alle tilfælde giver en ekstern konsulent jer en fleksibilitet og kompetence tilførsel, I kan trække på i det omfang, I ønsker.
Som specialist i stress og mental sundhed kan jeg bidrage med at skabe værdi for jeres arbejdsplads. Afhængigt af jeres ønsker og behov skræddersyr jeg forløb, så de stemmer overens med jeres mål og forventninger.
Eksempler på ydelser:
✓ Forebyggende indsatser i form af trivselstests, workshops og oplæg om stress
✓ Behandling af stressramte medarbejdere
✓ Uddannelse af HR og personaleledere
Matcher ovenstående ikke jeres behov, er I velkomne til at kontakte mig for at drøfte andre muligheder.
Målbar stresshåndtering til virksomheder
Har I medarbejdere på jeres arbejdsplads, som er stressramte eller er i risiko for at blive det, kan I med fordel benytte jer af en ekstern stresskonsulent. Som en neutral part indgår jeg som bindeled mellem HR-afdelingen/ledelsen og medarbejderen, er garant for et målbart effektivt forløb for medarbejderen og sikrer en løbende opdatering til jer om fremgangen.
I mit behandlingsforløb anvendes evidensbaserede metoder, og afhængigt af situationen er formålet at understøtte medarbejderen i at:
✓ En presset situation ikke udvikler sig til stress
✓ En sygemelding er en investering, når den ikke kan undgås
✓ En langtidsholdbar tilbagevenden på job uden tilbagefald
Et stresshåndteringsforløb indledes altid med en stress-screening for at vurdere medarbejderens belastningsgrad og estimere den forventede varighed af et eventuelt forløb. På baggrund af resultatet bliver forløbet tilrettelagt individuelt i samråd med medarbejderen og jer.
Målsætning og udbytte for medarbejder og arbejdsgiver
Målsætningen er, at medarbejderen slipper af med sine stresssymptomer og bliver i stand til at håndtere dem, hvis de vender tilbage, således at medarbejderen undgår tilbagefald.
Behandlingen består af en kombination af coaching og vejledning, refleksionsøvelser samt konkrete antistress værktøjer. Forløbet er organiseret med effektivitet for øje, så både medarbejder og arbejdsgiver oplever en kontinuerlig fremgang.
Sideløbende med behandlingen stiller jeg mig til rådighed for arbejdsgiver til sparring og rådgivning om den mest effektive håndtering af stressramte medarbejdere.
Samtalerne kan forløbe på arbejdspladsen, i min konsultation i Roskilde, online eller efter aftale i medarbejders hjem.
Medarbejderen skal afsætte 90 minutter til stress-screeningen. De efterfølgende eventuelle konsultationer har en varighed af 60-90 minutter.
Metode og etik: Støtte, håb, viden og ansvar
I et stresshåndteringsforløb er min rolle overfor medarbejderen at yde støtte, omsorg og indgyde håb på en respektfuld måde som en neutral relation. Derudover er det min opgave at sikre, at medarbejderen modtager læring om stress og opnår indsigt og refleksion om egne adfærds- og tankemønstre – det hele med sigte på at understøtte medarbejderen i at tage ansvar for egen trivsel – nu og fremover.
Jeg har stor respekt for sundhedsfaglige grænseflader. Det betyder, at hvis jeg vurderer, at medarbejderen vil drage fordel af en anden form for konsultation, eksempelvis i forbindelse med angst, depression og diagnoser, anbefaler jeg dette.
Jeg er underlagt tavshedspligt. Af hensyn til medarbejderen og GDPR bliver medarbejderens data hos medarbejderen under hele forløbet. Jeg opbevarer udelukkende kontaktdata og mødedatooversigt, som slettes ved afsluttet forløb. Jeg rapporterer skriftligt til HR eller en anden kontaktperson omkring mødedatoer og fremgang efter hver konsultation i overensstemmelse med medarbejderen. Disse emails bliver ligeledes slettet ved forløbets afslutning.
Takket være et stærkt netværk af professionelle samarbejdspartnere med komplementære kompetencer og ekspertiseområder i relation til stress kan jeg tilbyde medarbejderen en holistisk behandlingstilgang, hvis det er relevant.